Nowe spojrzenie na wątek religii w filmie Sprawa Chrystusa

Dziennikarz śledczy próbuje obalić zmartwychwstanie Jezusa w tej adaptacji bestsellerowej książki Lee Strobla.

Dziennikarz śledczy bierze na siebie zadanie dotarcia do sedna jednej z największych tajemnic historii w filmie Sprawa Chrystusa (ang. The Case for Christ). Oparty na bestsellerowej książce Lee Strobla, ten religijno-tematyczny dramat zbiera punkty za prozelityzm w bardziej narracyjnie atrakcyjnej formie niż zwykle. Ale podczas gdy film jest oglądalny i zawiera kilka skutecznych przedstawień, wystarczy powiedzieć, że nie jest to dokładnie All the President’s Men.

Akcja rozgrywająca się w 1980 roku toczy się wokół Lee (Mike Vogel), wielokrotnie nagradzanego reportera Chicago Tribune i awangardowego ateisty, wraz z żoną Leslie (Erika Christensen). Jego życie nagle się zmienia, gdy jego młoda córka prawie dusi się w restauracji. Dziewczynkę ratuje koleżanka Alfie (L. Scott Caldwell), pielęgniarka. Kiedy wdzięczni rodzice zauważają, jak szczęśliwie była tam, Alfie uroczyście intonuje: „To nie szczęście. To jest Jezus”.

To fatalne doświadczenie sprawia, że Leslie szuka Alfie i uczęszcza z nią do kościoła. Wiele do konsternacji Lee, to nie jest długo, zanim jego żona urodzi się ponownie. Podczas gorącej kłótni o jej nową wiarę, gorzko komentuje, że „zamierza złożyć raport o zaginionej osobie”.

Zdesperowany, by przekonać żonę, że jej przekonania są błędne, Lee postanawia zbadać chrześcijaństwo w celu obalenia go. Jeden z jego kolegów sugeruje, że udowodnił, że Jezus właściwie nie powstał z martwych, wskazując, że takie objawienie spowodowałoby rozpad religii „jak domek z kart”.

Lee z uporem śledzi więc swoją historię, wyłożony notatkami i fotograficznymi dowodami, jakby tropił seryjnego zabójcę. Konsultuje się z ekspertami z różnych dziedzin, w tym medycyny, archeologii, religii i, co zabawne, psychiatrii, ostatniej w postaci słynnego kurka (Faye Dunaway), który natychmiast diagnozuje, że ma problemy tatusia. I rzeczywiście, o czym świadczy scena, w której rodzice Lee przyjeżdżają odwiedzić ich nowe wnuki, a Lee zimno odradza swojego ojca (Robert Forster).

Historia antychrześcijańskiego poszukiwania Lee przeplata się z inną opowieścią o jego śledztwie w sprawie rozstrzelania policjanta. Ale choć subplot wzmacnia dziennikarską bona fides postaci, to jednak nie dodaje wiele do historii, poza tym, że daje możliwość Frankie Faison, grając w utwardzonego edytora Lee, do fulminacji, jak Perry White.

To, że Lee jest ateistą, przejawia się w jego ciągłym działaniu jak szarpnięcie, włączając w to picie mocno, przypadkowo przerażające jego małą dziewczynkę i zawodzenie do Leslie: „Oszukujesz mnie z Jezusem”. Z drugiej strony, okazuje nieskończoną miłość i cierpliwość wobec męża, udowadniając, że – jak pokazano również w opartym na wierze filmie War Room – Jezus jest idealnym doradcą w sprawach małżeństwa.

Nietrudno zgadnąć wniosku filmu, w którym Lee uczy się błędów swoich dróg i w końcu obejmuje wiarę, choć w miarę jak wyznawane są deklaracje religijne: „Wszystko w porządku, Boże, Ty wygrasz”, nie czuje się dokładnie natchniony przez Boga.

Vogel, uprawiający w latach 80. rodzaj wąsa ulubionego przez męskie gwiazdy porno, dobrze radzi sobie w roli głównej, a Christensen sprawia, że nawrócenie jej postaci jest dramatycznie wiarygodne. Występy Dunaway’a i Forstera są tak krótkie, że wydają się być zaprojektowane głównie w celu zwiększenia sprzedaży VOD, ale starsi weterani mimo to dostarczają jak profesjonaliści, którymi są.

Sprawa Chrystusa nie zdobędzie wielu nowych konwertytów, tym bardziej, że przedstawione dowody, przynajmniej w filmie, okazują się co najwyżej szkicowe. Ale to z pewnością zadowoli wiernych, i okazuje się bardziej wciągające niż większość filmów z jego ilk. Film wyróżnia się również unikalnym wyjaśnieniem MPAA dotyczącym jego ratingu PG: „Za elementy tematyczne, w tym medyczne opisy ukrzyżowania i przypadkowego palenia”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *